Personlig coaching

Kost- och hormonrådgivning

Du är troligtvis här av en av följande två anledningar:

Du är i 40-årsåldern och upplever problem med viktuppgång, oro/nedstämdhet, sämre självförtroende eller andra typer av symtom som beror på en hormonell obalans.

Du börjar närma dig klimakteriet och upplever problem med ovan men dessutom sömnproblem, värmevallningar, ändrat blödningsmönster eller andra symtom som beror på bland annat
minskade östrogennivåer.

Åtta av tio kvinnor upplever olika symtom som värmevallningar, viktuppgång eller oro när de går igenom förklimakteriet och klimakteriet. Många tror att det är så det ska vara, att det inte går att göra något åt. Men med rätt kost som ger kroppen de byggstenar den behöver kan du minska eller helt undvika hormonella besvär. Lägger vi dessutom till en bra sömn, stresshantering och rörelse har du stor chans att bli helt symtomfri, gå ned i vikt och må ditt allra bästa.

 

Hur går det till?

Innan vårt uppstartssamtal får du svara på en del frågor via ett hälsoformulär. Här går vi igenom din situation, dina symtom, hur länge du haft dem och vad du önskar hjälp med.

Vi skapar sedan en kostplan till dig utifrån dina förutsättningar och mål men med en grund i den antiinflammatoriska kosten.

Under vårt uppstartsamtal går vi igenom kostschemat och andra livsstilsförändringar som vi rekommenderar för att balansera dina hormoner.

Tillsammans med ditt kostschema får du även inlogg till en hälsoportal där du hittar  föreläsningar, artiklar, träningsupplägg, hormonyoga och andningsövningar.

Personlig coaching sker över telefon, videomöte eller på plats i Stenkullen. Hur ofta vi ses beror på vilket upplägg du väljer.

Vilket upplägg passar mig?

Skräddarsytt kostschema

Vi utgår ifrån en antiinflammatorisk kost eftersom det har visat sig vara den bästa kosten för att balansera hormonerna.  Men det ska passa in i din vardag och i ditt liv, därför skräddarsyr vi det så det passar dig.Detta är en livsstilsförändring, inte en diet. Det innebär att du lägger grunden nu men kommer veta exakt vad du ska göra för att må bra i både kropp och själ resten av livet.

Recept

Det finns recept för frukost, lunch, middag och mellanmål samt för brödbak och desserter.

Vi jobbar med ett 80:20-upplägg, vilket innebär att om du ger kroppen bra kost 80 % av tiden kan du äta annat 20 % av tiden utan att det påverkar kroppen i någon större utsträckning.

Artiklar

Artiklarna tar upp följande områden:

  • Torra slemhinnor, underlivsproblem (även dålig sexlust och inkontinens)
  • Histaminintolerans 
  • AIP –  en hårdare version av antiinflammatorisk kost där du utesluter livsmedel för att sedan återinföra och på så sätt ta reda på vad du tål. Här går vi igenom hur denna uteslutningsdiet går till
  • Lymfsystemet – vad kan du göra för att slippa ett trögt lymfsystem
  • Hur vet jag var jag är i den hormonella resan?
  • Fasta – är det bra eller dåligt?

Föreläsningar

Föreläsningarna är 20-40 minuter långa och guidar dig på ett överskådligt sätt genom följande områden:

 

  • Förklimakteriet, klimakteriet och hormoner – vad är det som händer i kroppen?
  • Sköldkörteln – hur läker vi den?
  • Hormonell huvudvärk/migrän – vad kan vi göra för att bli av med det?
  • Tarmflora inklusive IBS – hur läker vi tarmslemhinnan och får en bra tarmflora?
  • Specifika symtom och åtgärder – exempel på punktinsatser för varje symtom
  • Kost för hormonell balans
  • Sömnskola och stresshantering
  • Kosttillskott, naturläkemedel och örter – vilka hjälper respektive symtom?

Övrigt som ingår

  1. Träningsupplägg 6 st
  2. Hormonyoga 3 st pass
  3. Kostbehandlingen FODMAP – för dig som har IBS eller problem med magen.
  4. Andningsövningar

Du har tillgång till 6 olika träningsupplägg med eller utan redskap och
3 st inspelade hormonyogapass. Träningsupplägget passar både dig som tränat innan och dig som är nybörjare.

Träningsplaner och hormonyoga är framtaget av personlig tränare.

Personlig coaching

Coachingen är avgörande för resultaten och det viktigaste steget för att vi ska kunna se dig och de förändringar som du behöver göra under resans gång. Det kan handla om att lägga till kosttillskott, minska på konditionsträning, öka stresshantering eller att vi behöver justera kostschemat. Det är även under coachingen som du har möjliget att meddela oss hur du mår, hur kroppen förändras och ställa dina frågor och funderingar.

Vi kommer hjälpa dig med hur du skapar livsstilsförändringar som håller, finnas där som stöd längs hela vägen och efter dessa veckor kommer du veta hur du ska fortsätta med denna livsstil och behålla dina resultat även efter vårt samarbete.

Du är unik

Vi är alla olika, har olika kroppar, olika förutsättningar och olika mål. Jag skräddarsytt kostschema utifrån dig eftersom du är unik. På samma sätt kommer vi under resans gång ta reda på om du behöver kosttillskott, om du behöver ta prover, lägga till mer stresshantering, dra ner på konditionsträning etc.

Vilket upplägg som passar dig beror på hur stora dina hormonella obalanser är, vilka mål du har och hur mycket stöd du behöver längs vägen.

Vill du ha hjälp med att välja upplägg? Kontakta oss så bokar vi in ett kostnadsfritt konsultationssamtal!

Print Friendly, PDF & Email